אם חשבתם למה אתם צריכים בכלל פטנט, אולי הכתבה הזו לא מיודעת לכם. אם אתם יודעים שאתם חייבים להגן על נכסי הקניין הרוחני שלכם בעזרת פטנטים – הידיעה הבאה רק תמחיש כמה אם צודקים, ושאפילו ה"גדולים" רבים על פטנטים, ולא רק עסקים קטנים או חברות הזנק.
מדובר בתביעה שהגישה חברת יאהו! נגד פייסבוק בתאריך 12/3/2012, בגין הפרה של עשרה פטנטים! בטענה כי יאהו! הפרה פטנטים בתחומים נרחבים הכוללים, בין היתר, פרסום, פרטיות, התאמה אישית, רישות חברתי והעברת הודעות. יאהו! טוענים כי כל מודל הרשת החברתית של פייסבוק, אשר מאפשר למשתמשים ליצור פרופילים ולתקשר באמצעותם, בין השאר, עם אנשים ועסקים, מבוסס על פטנטים של שלהם.
פייסבוק נתבעת על הפרה של הפטנטים 6907566, 7100111, 7373599, 7668861, 7269590, 7599935, 745509, 5983227, 7747648 ו-7406501.
אין ספק שלמהלך יש פוטנציאל להרוס את היחסים הפוריים, עד כה, בין יאהו! לפייסבוק.
יאהו! טוענת שהשיגה קדימות טכנולוגית בתחום הרשתות החברתיות כפי ומציגה דוגמאות כגון Yahoo~360, פליקר, Yahoo!Mash, Yahoo!Pulse ו- Yahoo!Profiles.
בפייסבוק דווקא מודיעים על אכזבה מהעובדה שיאהו!, שותפה ותיקה לעסקים של פייסבוק וחברה שהרוויחה באופן משמעותי מהאסוציאציה שלה עם פייסבוק, החליטה לפנות לליטיגציה. עוד מוסיפים בפייסוק כי הם יגנו על עצמם בעוז כנגד הפעולות מעוררות התמיהה הללו.
בין המעורבים בתביעה נגד פייסבוק כלולים פול קרייג (הטוען לבעלות בהיקף של 83% בהסתמך על עבודה שצוקרברג ביצע בשבילו בעבר) והתאומים וינקלבוס העומדים מאחורי טענתם המוכרת כי צוקרברג גנב את קונספט הרשת החברתית מהם. יאהו! מצידה הגישה את התביעה המפורסמת כנגד גוגל מיד לאחר שזו הגישה בקשה ל-IPO וכך פעלה גם כאן במקרה עם פייסבוק.
קו הגנה מוכר של חברות הנתבעות על הפרת פטנטים הוא זה של התביעה הנגדית, אך במקרה זה יאהו! מחזיקה במספר רב באופן משמעותי של פטנטים מאשר פייסבוק. בידי יאהו! נמצאים כרגע מעל 3,300 פטנטים ובקשות פטנט שזכו לפרסום בעוד שלפייסבוק יש "רק" 160 פטנטים ובקשות לפטנט.
בהינתן העובדה שמשרד הפטנטים האמריקאי (USPTO) לעיתים מעניק פטנטים גם למי שאינו ראוי לקבלם (לרוב עקב טעויות אנוש) וכי לעיתים הם חופפים לפטנטים קיימים, נוצר מצב בלתי נמנע בו חברות עוברות זו על זכויותיה של זו באופן שגרתי. לעיתים קרובות פטנטים כאלה מושלכים הצידה לאחר בחינה משפטית מדוקדקת. ואף על פי כן, יותר מבעבר, פטנטים הפכו לכלי נשק ללוחמה ביריבים בשוק.
לפינך, נוצר מצב בו חברות מודרניות, לאלקטרוניקה ותוכנה למשל, חייבות לבנות תיק פורטפוליו גדול של פטנטים במטרה למנוע ליטיגציה או תשלום של דמי רישיון.
יתכן שמדובר במקרה של "ענבי בוסר", של חברה שנקלעה לתקופה קשה. ציטוט מהסרט 'הרשת החברתית' אומר במפורש כי: "אם אתם הייתם הממציאים של פייסבוק, אז הייתם ממציאים את פייסבוק". במילים פשוטות – במידה ויאהו! באמת המציאה את כל הרכיבים המרכיבים את פייסבוק אך לא הצליחה להרכיבם יחד לכדי גרסה מקבילה לפייסבוק, הרי שיאהו! לא המציאה את הליבה של פייסבוק.
חלק מהצהרתה של יאהו!: "יאהו! השקיעה משאבים ניכרים במחקר ובפיתוח במשך השנים, השקעה זו מתגלמת בהמצאות טכנולוגיות רבות שנרשמו כפטנט ואשר חברות אחרות קנו רישיון לשימוש בהן… לצערנו, העניין עם פייסבוק נותר לא פתור ואנו נאלצים לחפש פתרונות בבית המשפט הפדרלי… ללא ההישגים של יאהו!, אתרים כדוגמת פייסבוק לא היו נהנים ממבקרים חוזרים או מתשואה משמעותית מפרסום.
ביאהו! טוענים כי זיהו "שמשתמשי אתרים באינטרנט נמשכים לשירותים הניתנים בחינם. עם זאת, מפעילי אתרים זקוקים לדרך לייצר רווחים גם משירותים שניתנים בחינם. הפטנטים על פרסום של יאהו! מציעים שיטות אפקטיביות לפרסום או ליצירת פרסום המתייחס באופן אינדיבידואלי למשתמש ולניתור קליקים על מודעות פרסום כמו גם לגילוי מקרי הונאת קליקים".
ביאהו! מוסיפים וטוענים כי עד שפייסבוק השכילו לאמץ את מודל הרשת החברתית שלהם, פייסבוק נחשבו לגרועים ביותר מבחינת פרסום באתר, והשימוש במודל של יאהו! הקפיץ את פייסבוק משמעותית הן מבחינת היקף הפרסום של פייסבוק והן מבחינת הקליקים על הפרסומות באתר, ושהפופולאריות של פייסבוק קשורה ישירות להפרות הפטנטים של יאהו!.
פייסבוק מבחינתם טוענים כי הם מאוכזבים מכך שהמאמצים שמשקיעה יאהו! לתקשר איתם הגיעו לבסך הכל מספר שיחות טלפון קצרות ומודיעים כי יתגוננו בחירוף נפש על חפותם.
האסטרטגיה של יאהו! בתביעה נגד גוגל הייתה להגיש את התביעה לפני שגוגל הגישה בקשה לIPO. הסכסוך יושב על מנת להימנע מנקיטת צעדים משפטיים כשיתפרסם.
לפיכך, נראה כי יאהו! מנצלת מצב דומה גם עם פייסבוק מאחר ופייסבוק הגישה בקשה לIPO בחודש שעבר. הסיכויים של יאהו! להשגת הסכם פשרה כנראה יעלו בעקבות העובדה שפייסבוק לא תרצה שהתביעה תטיל צל על בקשת הIPO.
בשנת 2004 יאהו! הסכימה לבטל את תביעת ההפרה כנגד גוגל לאחר שגוגל הסכימה לרכוש רישיון שימוש בפטנטים של יאהו!. גוגל העבירה ממניותיה ליאהו! כחלק מהסכם הפשרה.
התיק המדובר: Yahoo! Inc. (YHOO) v. Facebook, 12-cv-01212, U.S. District Court, Northern District of California (San Jose).
אם תרצו לקרוא בעצמכם – כנסו ללינק לכתב התביעה שהוגש כאן.